|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Kapcsolati tőke
|
Magyarországon még gyerekcipőben jár az online pr. 2004.szeptember 1., Kreatív, XIII. évfolyam, 8-9. szám.
A céges honlap nemcsak fő információs forrás, hanem a vállalat
megítélésének is az alapja. Breuer Anna pr-szempontból vázolja fel egy
jó céges weboldal követelményeit, és ezek alapján elemzi a nettó
árbevétel szerinti tíz legnagyobb magyar vállalat site-jait.
Míg az USA-ban a vállalatok már évekkel ezelőtt felismerték a
világhálóban rejlő kommunikációs lehetőségeket, addig Magyarországon
fehér holló az olyan vállalkozás, amely nem csupán az e-mail, hanem az
internet és a saját honlap kínálta lehetőségeket is maximálisan
kiaknázza. A vállalati honlap az egyetlen olyan médiafelület, amely
gyakorlatilag korlátlan teret biztosít a bemutatkozásra – olyan fórum,
amelyet vétek kihasználatlanul hagyni. Honlap
A legtöbb újságíró egy-egy adott cég honlapját használja arra, hogy
megfelelő háttér-információkhoz jusson. Azok a vállalatok, amelyek
ismerik és elismerik a média szükségleteit, s ezek alapján alkotják meg
weblapjukat, komoly piaci előnyre tehetnek szert, hiszen jobb és
mélyebb publikációkat eredményez egy olyan honlap, ahol megtalálható az
újságírót érdeklő valamennyi információ. A média honlapokra
vonatkozó igénye különbözik a fogyasztókétól. Az újságírók nem csinos
animációkat, hanem gyors, könnyen megtalálható, pontos és széles körű
tájékoztatást akarnak. Ha a médiumok munkatársai csak egy tessék-lássék
módon elkészített és karbantartott sajtószobába toppannak, nem biztos,
hogy jó benyomással távoznak. Az sem jó stratégia, ha a sajtószobában a
legutóbbi sajtóközlemény több hónapja készült – példa erre még a tíz
legnagyobb hazai vállalat között is akad. A jó vállalati honlap pontos
és naprakész híreket nyújt. Tartalom
A jó tartalomszolgáltatás a vállalati honlap sajtószobáinak fő célja. A
tartalom gyakori frissítése a hitelesség előfeltétele. Ha az újságíró
azt látja, hogy a legutóbb feltöltött sajtóközlemény már régen érvényét
vesztette, ez számára azt jelenti, hogy tulajdonosa nem foglalkozik a
honlappal, ezért le is mond a további keresésről, más forrás után néz.
A másik igen fontos szempont a könnyű eligazodás. Hiába töltik fel a
cég munkatársai napról napra friss hírekkel a vállalati honlapot, ha az
újságíró nem, vagy csak nehezen találja meg azt a bizonyos információt,
amire szüksége van. Fontos tehát, hogy a honlap áttekinthető és/vagy
kereshető adatbázissal rendelkezzen, az újságíró ne érezze, hogy
rendszer és szabály nélküli túlzsúfolt övezetbe érkezett. A
tartalomszolgáltatáshoz hozzátartozik az elérhetőségek egyértelmű,
könnyen észrevehető megjelenítése. Így, ha az újságíró mégsem találna
választ valamely kérdésére, rögtön látja, hol és kihez fordulhat. A
sajtószobában praktikus megadni a vállalat kommunikációjáért felelős
egyén(ek) nevét, telefonszámát, e-mail címét, nem pedig a titkárnő vagy
a vezérigazgató elérhetőségeit. Ez triviálisnak tűnik, mégis
találhatunk nem egy olyan vállalati honlapot, amely nem felel meg
ezeknek a feltételeknek. Végül a vállalati honlap
sajtószobájának kialakításában törekedni kell arra, hogy a
tartalomszolgáltatás átfogó, minden részletre kiterjedő legyen. Minden,
a vállalat működéséről szóló nyilvános dokumentumnak a sajtószobában a
helye, legyen az sajtóközlemény, éves jelentés, fenntartható
fejlődésről szóló riport, vállalati politikát taglaló összefoglaló,
környezetvédelmi, illetve társadalmi felelősségvállalási politikát
érintő dokumentum, vagy hivatalos vállalati állásfoglalás bizonyos
aktuális kérdéskörökben. Beverlee Loat amerikai pr-szakértő az egyik
cikkében (Overcoming Public Participation by Going Online, Pr Insight,
www.internetprguide.com, 2004. március) még lehetséges sztoriötleteket
is adna az újságíróknak a vállalati honlapon. Sőt az tanácsolja, hogy a
sajtóközlemények vagy bejelentések legelőször a vállalati honlapon
jelenjenek meg – tehát még mielőtt eljuttatnánk azokat az újságírókhoz
–, s ezt jelezzük is a site-on, így motiválva az újságírókat a honlap
látogatására. A szervezet iránti bizalom kialakításában és
megtartásában a pontos, tiszta, mindenre kiterjedő tájékoztatásnak
kulcsfontosságú szerepe van, s a vállalat honlapjának ezt a
szemléletmódot kell tükröznie. Felhasználó-barátság
Bár a felhasználó-barátság ismérveiről már esett szó, külön
szempontként is meg kell említenünk, mert döntő fontosságú lehet a
vállalati honlap hatékonyságában. Az átfogó tartalomszolgáltatás
ugyanis nem elég. Az első és legfontosabb kritérium, hogy az
érdeklődők könnyen megtalálják a honlapot. Arról már esett szó, hogy
praktikusan, jól strukturáltan, áttekinthetően érdemes felépíteni egy
website-ot, hogy az újságíró könynyen megtalálja, amit keres. Ideális
módja lehet ennek, ha érdeklődési körnek megfelelően kategorizáljuk az
adatbázisokat. Beverlee Loat azt tanácsolja, hogy az egész honlapot – s
nem csak a sajtószobát – hasonló (stakeholder) csoportok szerint
strukturáljuk, „legyen egy külön rész azoknak, akik a szervezet
történeti vonatkozásaira kíváncsiak, s legyen egy külön a technikai
részletekről a mérnöktípusoknak”. A legjobb, ha keresőt is biztosítunk
a gyorsabb vadászat érdekében. Multimédia
Ha a tartalomszolgáltatás már tökéletesen működik, akkor a jó vállalati
honlap sajtószobájának multimédiás elemeket – képeket, video- és
audiofelvételeket – is tartalmaznia kell. Ezek a „járulékok” sokat
segíthetnek az újságírók munkájában, ráadásul az az előnyük is megvan,
hogy profi és hiteles honlap benyomását keltik, azaz bizalmat
ébresztenek. Hasznos és érdekes multimédiás elemek lehetnek a
letölthető video- és audiofájlok is. Ha az újságíró például nem tud
elmenni a vállalat sajtótájékoztatójára, de érdekli a téma,
megtekintheti az eseményt a honlapon. Szintén az újságírók hasznára
válhatnak olyan hanganyagok, amelyek egy-egy aktuális kérdésben a cég
vezetőjének vagy vezetőinek hivatalos véleményét tartalmazzák. Így
könnyen idézhetők anélkül, hogy telefonon kellene kérdezni őket.
Mindezeken felül egy átfogó linkgyűjtemény a céghez, illetve
tevékenységéhez kapcsolódó honlapokkal szintén jelentősen
megkönnyítheti az újságíró munkáját, a vállalatnak pedig hiteles és
professzionális imázst kölcsönöz. Funkcionalitás
Egy jó vállalati honlap nem csupán széles körű tájékoztatást és
multimédiás elemeket biztosít áttekinthető struktúrával, hanem jól és
könnyen is használható. Ennek egyik feltétele a már korábban
említett kereshetőség, a másik pedig, hogy a funkciók, szolgáltatások
használhatók legyenek. Fontos, hogy a megadott elérhetőségek működjenek
is, például a levelek kézbesíthetők legyenek, és az újságírók gyorsan
választ kapjanak elektronikus formában küldött kérdéseikre.
Ebbe a kategóriába sorolom a hírlevél vagy az e-mailes értesítés
funkcióját is. Egy ideális vállalati honlap üzemeltetői e-mailen
keresztül rendszeresen elküldik hírlevelüket vagy legfrissebb híreiket
az érdeklődő újságíróknak. Ez azért jelent könnyebbséget, mert ha
intenzíven kommunikáló, illetve valamilyen okból – például egy
krízishelyzet miatt – a híradásokban gyakorta szereplő szervezetről van
szó, az újságírónak nem kell újra és újra felkeresnie a honlapot ahhoz,
hogy tudja, éppen mi történik, hanem házhoz megy az információ. A hatékony online sajtószoba ismérvei Tartalom Felhasználó-barátság Multimédia Funkcionalitás A magyar valóság
A fent szempontok szerint elemeztem a Budapest Business Journal (BBJ)
és a Figyelő Top 200 listája alapján a tíz legnagyobb nettó bevételt
elkönyvelő hazai vállalat honlapját [2004. március 31-ei állapot].
Nem célom egyesével kifejteni a vállalati honlapok sajtószobáinak
jellegzetességeit, inkább általános jelenségeket szeretnék
megvilágítani annak tudatában, hogy messzemenő következtetések
levonására a minta nem megfelelő nagyságú. A vizsgálat során minden
kritériumért egy pontot adtam (vagy nem adtam). Az átfogó tájékoztatás
és az elérhetőségek meglétéért azért adtam két pontot, mert ezek a
szempontok talán a legfontosabbak, és mert itt lehetett félmegoldásokat
is találni (például nem teljes a tartalomszolgáltatás, de azért
sajtóközlemények vannak). Három helyen nem járt külön pont: a jó URL
cím ma már magától értetődő; az áttekinthetőség és a kereshetőség pedig
összefügg a könnyen megtalálható információval, amit korábban már
pontoztam. Toplista a vállalati honlap sajtószobájának minősége szerint 1. MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt. 64% 1. Magyar Távközlési Rt. 64% 2. Magyar Villamos Művek Rt. 50% 3. IBM Storage 43% 4. Philips Magyarország 29% 5. Audi Hungária Motor 21% 5. Co-op Hungary Nagykereskedelmi és Szolgáltató Rt. 21% 6. GE Hungary Rt. 14% 6. Panrusgáz Magyar-Orosz Gázipari Rt. 14% 7. Flextronics International 0% Forrás: a szerző saját rangsora. A százalékok különböző kategóriánkénti eredményeket mutatnak.
A tíz nagyvállalat közül csupán kilencnek van magyar nyelvű vállalati
honlapja. A kilencből csak öt rendelkezik sajtószobával, s ugyanennyi
frissíti gyakran (havonta) a honlapot. Keresőt a tízes lista harmadánál
lehet igénybe venni, míg hiánytalan (név, e-mail cím, telefonszám)
elérhetőségeket csupán két honlapon találni. Három sajtószobára
mondható, hogy átfogó tájékoztatást nyújt, a legmélyebb betekintést a
Magyar Villamos Művek Rt. adja. Négy vállalat hiányosan, például
kizárólag sajtóközlemény formájában tájékoztat, másik három pedig alig
vagy semmilyen módon nem segíti az újságírók dolgát. A
multimédiás elemek hiánya általános. Letölthető képet csupán a Matáv és
a Magyar Villamos Művek honlapja bocsát rendelkezésre, s a választék
ezeken a helyeken is gyér. Letölthető videofájl egy helyen, a MOL
sajtószobájában van. A tíz nagyvállalat kilenc létező honlapjának öt
létező sajtószobája közül egyikben sincs hanganyag, beszédleirat vagy
olyan rovat, amely állásfoglalásokat tartalmazna (bár a Matáv honlapján
a regisztrált felhasználók találhatnak prezentációkat). A cég
tevékenységéhez kapcsolódó oldalakra mutató linkgyűjteményt a Matáv és
a Magyar Villamos Művek Rt. sajtószobái biztosítanak. Elektronikus
hírlevélre való feliratkozási lehetőséget mindössze egy cég, a magyar
IBM honlapja kínál. A Magyarországon működő tíz legnagyobb
nettó bevétellel rendelkező vállalat átlagosan 32 százalékban felel meg
a fentebb támasztott kritériumoknak. A legjobb eredmény is mindössze 64
százalék, amely az oktatásban általában éppen hogy elégséges minősítést
jelent. Kiugróan jó vagy extra ötlettel, szolgáltatással egyetlen
helyen sem találkoztam. Ez hát a magyar valóság. A hazai
vállalatoknak jócskán van behoznivalójuk az internetes pr azon
legegyszerűbb és talán egyik legfontosabb szegmensében is, amelyet a
vállalati honlap képvisel. Breuer Anna Kapcsolati tőke. Magyarországon még gyerekcipőben jár az online pr. 2004.szeptember 1., Kreatív, XIII. évfolyam, 8-9. szám.
|
|
|