center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Kapcsolati tőke
Magyarországon még gyerekcipőben jár az online pr. 2004.szeptember 1., Kreatív, XIII. évfolyam, 8-9. szám.

A céges honlap nemcsak fő információs forrás, hanem a vállalat megítélésének is az alapja. Breuer Anna pr-szempontból vázolja fel egy jó céges weboldal követelményeit, és ezek alapján elemzi a nettó árbevétel szerinti tíz legnagyobb magyar vállalat site-jait.

Míg az USA-ban a vállalatok már évekkel ezelőtt felismerték a világhálóban rejlő kommunikációs lehetőségeket, addig Magyarországon fehér holló az olyan vállalkozás, amely nem csupán az e-mail, hanem az internet és a saját honlap kínálta lehetőségeket is maximálisan kiaknázza. A vállalati honlap az egyetlen olyan médiafelület, amely gyakorlatilag korlátlan teret biztosít a bemutatkozásra – olyan fórum, amelyet vétek kihasználatlanul hagyni.

Honlap
A legtöbb újságíró egy-egy adott cég honlapját használja arra, hogy megfelelő háttér-információkhoz jusson. Azok a vállalatok, amelyek ismerik és elismerik a média szükségleteit, s ezek alapján alkotják meg weblapjukat, komoly piaci előnyre tehetnek szert, hiszen jobb és mélyebb publikációkat eredményez egy olyan honlap, ahol megtalálható az újságírót érdeklő valamennyi információ.

A média honlapokra vonatkozó igénye különbözik a fogyasztókétól. Az újságírók nem csinos animációkat, hanem gyors, könnyen megtalálható, pontos és széles körű tájékoztatást akarnak. Ha a médiumok munkatársai csak egy tessék-lássék módon elkészített és karbantartott sajtószobába toppannak, nem biztos, hogy jó benyomással távoznak. Az sem jó stratégia, ha a sajtószobában a legutóbbi sajtóközlemény több hónapja készült – példa erre még a tíz legnagyobb hazai vállalat között is akad. A jó vállalati honlap pontos és naprakész híreket nyújt.

Tartalom
A jó tartalomszolgáltatás a vállalati honlap sajtószobáinak fő célja. A tartalom gyakori frissítése a hitelesség előfeltétele. Ha az újságíró azt látja, hogy a legutóbb feltöltött sajtóközlemény már régen érvényét vesztette, ez számára azt jelenti, hogy tulajdonosa nem foglalkozik a honlappal, ezért le is mond a további keresésről, más forrás után néz.

A másik igen fontos szempont a könnyű eligazodás. Hiába töltik fel a cég munkatársai napról napra friss hírekkel a vállalati honlapot, ha az újságíró nem, vagy csak nehezen találja meg azt a bizonyos információt, amire szüksége van. Fontos tehát, hogy a honlap áttekinthető és/vagy kereshető adatbázissal rendelkezzen, az újságíró ne érezze, hogy rendszer és szabály nélküli túlzsúfolt övezetbe érkezett.

A tartalomszolgáltatáshoz hozzátartozik az elérhetőségek egyértelmű, könnyen észrevehető megjelenítése. Így, ha az újságíró mégsem találna választ valamely kérdésére, rögtön látja, hol és kihez fordulhat. A sajtószobában praktikus megadni a vállalat kommunikációjáért felelős egyén(ek) nevét, telefonszámát, e-mail címét, nem pedig a titkárnő vagy a vezérigazgató elérhetőségeit. Ez triviálisnak tűnik, mégis találhatunk nem egy olyan vállalati honlapot, amely nem felel meg ezeknek a feltételeknek.

Végül a vállalati honlap sajtószobájának kialakításában törekedni kell arra, hogy a tartalomszolgáltatás átfogó, minden részletre kiterjedő legyen. Minden, a vállalat működéséről szóló nyilvános dokumentumnak a sajtószobában a helye, legyen az sajtóközlemény, éves jelentés, fenntartható fejlődésről szóló riport, vállalati politikát taglaló összefoglaló, környezetvédelmi, illetve társadalmi felelősségvállalási politikát érintő dokumentum, vagy hivatalos vállalati állásfoglalás bizonyos aktuális kérdéskörökben. Beverlee Loat amerikai pr-szakértő az egyik cikkében (Overcoming Public Participation by Going Online, Pr Insight, www.internetprguide.com, 2004. március) még lehetséges sztoriötleteket is adna az újságíróknak a vállalati honlapon. Sőt az tanácsolja, hogy a sajtóközlemények vagy bejelentések legelőször a vállalati honlapon jelenjenek meg – tehát még mielőtt eljuttatnánk azokat az újságírókhoz –, s ezt jelezzük is a site-on, így motiválva az újságírókat a honlap látogatására.

A szervezet iránti bizalom kialakításában és megtartásában a pontos, tiszta, mindenre kiterjedő tájékoztatásnak kulcsfontosságú szerepe van, s a vállalat honlapjának ezt a szemléletmódot kell tükröznie.

Felhasználó-barátság
Bár a felhasználó-barátság ismérveiről már esett szó, külön szempontként is meg kell említenünk, mert döntő fontosságú lehet a vállalati honlap hatékonyságában. Az átfogó tartalomszolgáltatás ugyanis nem elég.

Az első és legfontosabb kritérium, hogy az érdeklődők könnyen megtalálják a honlapot. Arról már esett szó, hogy praktikusan, jól strukturáltan, áttekinthetően érdemes felépíteni egy website-ot, hogy az újságíró könynyen megtalálja, amit keres. Ideális módja lehet ennek, ha érdeklődési körnek megfelelően kategorizáljuk az adatbázisokat. Beverlee Loat azt tanácsolja, hogy az egész honlapot – s nem csak a sajtószobát – hasonló (stakeholder) csoportok szerint strukturáljuk, „legyen egy külön rész azoknak, akik a szervezet történeti vonatkozásaira kíváncsiak, s legyen egy külön a technikai részletekről a mérnöktípusoknak”. A legjobb, ha keresőt is biztosítunk a gyorsabb vadászat érdekében.

Multimédia
Ha a tartalomszolgáltatás már tökéletesen működik, akkor a jó vállalati honlap sajtószobájának multimédiás elemeket – képeket, video- és audiofelvételeket – is tartalmaznia kell. Ezek a „járulékok” sokat segíthetnek az újságírók munkájában, ráadásul az az előnyük is megvan, hogy profi és hiteles honlap benyomását keltik, azaz bizalmat ébresztenek.

Hasznos és érdekes multimédiás elemek lehetnek a letölthető video- és audiofájlok is. Ha az újságíró például nem tud elmenni a vállalat sajtótájékoztatójára, de érdekli a téma, megtekintheti az eseményt a honlapon. Szintén az újságírók hasznára válhatnak olyan hanganyagok, amelyek egy-egy aktuális kérdésben a cég vezetőjének vagy vezetőinek hivatalos véleményét tartalmazzák. Így könnyen idézhetők anélkül, hogy telefonon kellene kérdezni őket.

Mindezeken felül egy átfogó linkgyűjtemény a céghez, illetve tevékenységéhez kapcsolódó honlapokkal szintén jelentősen megkönnyítheti az újságíró munkáját, a vállalatnak pedig hiteles és professzionális imázst kölcsönöz.

Funkcionalitás
Egy jó vállalati honlap nem csupán széles körű tájékoztatást és multimédiás elemeket biztosít áttekinthető struktúrával, hanem jól és könnyen is használható.

Ennek egyik feltétele a már korábban említett kereshetőség, a másik pedig, hogy a funkciók, szolgáltatások használhatók legyenek. Fontos, hogy a megadott elérhetőségek működjenek is, például a levelek kézbesíthetők legyenek, és az újságírók gyorsan választ kapjanak elektronikus formában küldött kérdéseikre.

Ebbe a kategóriába sorolom a hírlevél vagy az e-mailes értesítés funkcióját is. Egy ideális vállalati honlap üzemeltetői e-mailen keresztül rendszeresen elküldik hírlevelüket vagy legfrissebb híreiket az érdeklődő újságíróknak. Ez azért jelent könnyebbséget, mert ha intenzíven kommunikáló, illetve valamilyen okból – például egy krízishelyzet miatt – a híradásokban gyakorta szereplő szervezetről van szó, az újságírónak nem kell újra és újra felkeresnie a honlapot ahhoz, hogy tudja, éppen mi történik, hanem házhoz megy az információ.

A hatékony online sajtószoba ismérvei
Tartalom
Felhasználó-barátság
Multimédia
Funkcionalitás

A magyar valóság
A fent szempontok szerint elemeztem a Budapest Business Journal (BBJ) és a Figyelő Top 200 listája alapján a tíz legnagyobb nettó bevételt elkönyvelő hazai vállalat honlapját [2004. március 31-ei állapot].

Nem célom egyesével kifejteni a vállalati honlapok sajtószobáinak jellegzetességeit, inkább általános jelenségeket szeretnék megvilágítani annak tudatában, hogy messzemenő következtetések levonására a minta nem megfelelő nagyságú. A vizsgálat során minden kritériumért egy pontot adtam (vagy nem adtam). Az átfogó tájékoztatás és az elérhetőségek meglétéért azért adtam két pontot, mert ezek a szempontok talán a legfontosabbak, és mert itt lehetett félmegoldásokat is találni (például nem teljes a tartalomszolgáltatás, de azért sajtóközlemények vannak). Három helyen nem járt külön pont: a jó URL cím ma már magától értetődő; az áttekinthetőség és a kereshetőség pedig összefügg a könnyen megtalálható információval, amit korábban már pontoztam.

Toplista a vállalati honlap sajtószobájának minősége szerint
1. MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt. 64%
1. Magyar Távközlési Rt. 64%
2. Magyar Villamos Művek Rt. 50%
3. IBM Storage 43%
4. Philips Magyarország 29%
5. Audi Hungária Motor 21%
5. Co-op Hungary Nagykereskedelmi és Szolgáltató Rt. 21%
6. GE Hungary Rt. 14%
6. Panrusgáz Magyar-Orosz Gázipari Rt. 14%
7. Flextronics International 0%
Forrás: a szerző saját rangsora. A százalékok különböző kategóriánkénti eredményeket mutatnak.

A tíz nagyvállalat közül csupán kilencnek van magyar nyelvű vállalati honlapja. A kilencből csak öt rendelkezik sajtószobával, s ugyanennyi frissíti gyakran (havonta) a honlapot. Keresőt a tízes lista harmadánál lehet igénybe venni, míg hiánytalan (név, e-mail cím, telefonszám) elérhetőségeket csupán két honlapon találni. Három sajtószobára mondható, hogy átfogó tájékoztatást nyújt, a legmélyebb betekintést a Magyar Villamos Művek Rt. adja. Négy vállalat hiányosan, például kizárólag sajtóközlemény formájában tájékoztat, másik három pedig alig vagy semmilyen módon nem segíti az újságírók dolgát.

A multimédiás elemek hiánya általános. Letölthető képet csupán a Matáv és a Magyar Villamos Művek honlapja bocsát rendelkezésre, s a választék ezeken a helyeken is gyér. Letölthető videofájl egy helyen, a MOL sajtószobájában van. A tíz nagyvállalat kilenc létező honlapjának öt létező sajtószobája közül egyikben sincs hanganyag, beszédleirat vagy olyan rovat, amely állásfoglalásokat tartalmazna (bár a Matáv honlapján a regisztrált felhasználók találhatnak prezentációkat).

A cég tevékenységéhez kapcsolódó oldalakra mutató linkgyűjteményt a Matáv és a Magyar Villamos Művek Rt. sajtószobái biztosítanak. Elektronikus hírlevélre való feliratkozási lehetőséget mindössze egy cég, a magyar IBM honlapja kínál.

A Magyarországon működő tíz legnagyobb nettó bevétellel rendelkező vállalat átlagosan 32 százalékban felel meg a fentebb támasztott kritériumoknak. A legjobb eredmény is mindössze 64 százalék, amely az oktatásban általában éppen hogy elégséges minősítést jelent. Kiugróan jó vagy extra ötlettel, szolgáltatással egyetlen helyen sem találkoztam.

Ez hát a magyar valóság. A hazai vállalatoknak jócskán van behoznivalójuk az internetes pr azon legegyszerűbb és talán egyik legfontosabb szegmensében is, amelyet a vállalati honlap képvisel.

Breuer Anna

Kapcsolati tőke. Magyarországon még gyerekcipőben jár az online pr. 2004.szeptember 1., Kreatív, XIII. évfolyam, 8-9. szám.